Sunday 20 January 2013

The Pearl of Siberia Tasik Yang Menakjubkan

 
Selain daripada terkenal dengan keindahannya, tasik Baikal juga merupakan takungan satu perlima daripada jumlah air tawar di dunia yang belum tercemar.

Terletak di wilayah Siberia, Tasik Baikal berupa cawan raksasa dengan ketinggian 445 mdpl. Bentuknya memanjang seperti pisang, dengan kedalaman 1637 meter dan panjang 636 kilometer. Ini sekaligus menjadikannya tasik terdalam dan tertua di dunia, menjadi wadah dari seperlima jumlah air tawar di dunia yang belum tercemar, serta 80% sumber air tawar di Rusia.
 



Ketika ini, Tasik Baikal merupakan salah satu lokasi warisan dunia yang terletak di selatan Siberia di Rusia, antara Oblast Irkutsk di barat laut dan Buryatia di tenggara, berhampiran kota Irkutsk. Nama ini berasal dari kata Tatar “Bai-Kul” – “tasik kaya”.


Baikal adalah representasi tasik dengan warna biru yang sangat ketara. Ini sekaligus menunjukkan kejernihan Tasik Baikal, yang airnya boleh diminum secara langsung tanpa penyaringan. 

Pada musim sejuk, seluruh air di Tasik Baikal berubah menjadi ais dan menjadi antara pemandangan paling menakjubkan di dunia.
 






























Tags:

0 Responses to “The Pearl of Siberia Tasik Yang Menakjubkan”

Post a Comment

ShareThis

DailyBerita.blogpot.com. Powered by Blogger.

Subscribe

Donec sed odio dui. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio. Duis mollis

Designed by SpicyTricks